Afgangsprojekt i Kina 2006

I foråret 2006 befinder jeg mig i Kina hvor jeg skal skrive mit afgangsprojekt på Shandong Jiaotong University i Jinan. Denne side er lavet for at fortælle familie og venner om dette ophold og mine oplevelser. I Kina er blogspot censureret og jeg kan ikke selv se denne hjemmeside, undlad derfor at skrive kommentarer, skriv istedet til mig på soerensen_christina@hotmail.com

torsdag, april 06, 2006

1000 Buddha Mountain & Mount Tai Shan

Siden jeg skrev sidst har den stået på projekt og et par udflugter.
Projektet er efterhånden blevet mere veldefineret og derfor også meget mere overskueligt og det er skønt selvom der selvfølgelig stadig ligger et rigtig stort stykke arbejde foran os.
Og så har vi været på udflugt.
Første udflugt gik til Thousand Buddha Mountain, Jinan's egen lille turistattraktion. Billedet her viser udsigten fra toppen over Jinan. Turen op var rigtig fin, men undervejs var der rigtig mange små hjemmelavede attraktioner, såsom huler støbt i beton, papmachefigurer og plasticting.... Altsammen noget der kostede penge at komme ind og se...
Udsigten fra toppen var rigtig fin, men det bedste var nu turen ned!
Den foregik i små slæder i fuld fart ned af bjerget! Her er det Carl, Selma og gæst Marianne på vej. Det var skægt og hele turen værd! Da vi kom ned var vi på en restaurant, som eftersigende skulle lave Jinans bedste "baotse", som er små dampede brød med forskelligt fyld. Men jeg tror vi ramte dem på en off-dag for så gode var de altså heller ikke;-)
Men det var en rigtig fin dag og også dejligt at få oplevet lidt, hvilket man jo nemt glemmer når man har været et sted for længe...
To dage senere var det tid til endnu en udflugt. Denne gang til Mount Tai Shan som ligger i byen Tai'an en time i tog fra Jinan. Vi startede ud med en taxa til banegården halv otte om morgenen. Og efter lidt forvirring omkring hvilken bus vi skulle med i Tai'an stod vi endelig ved bjergets fod og var klar... -til at tage en anden bus halvvejs op på bjerget, man er vel lidt behagelig!
Men når det er sagt så var det nu også rigeligt at gå halvvejen, for der var godt nok langt! 6000 trin og 1545 meter over havets overflade! Iøvrigt er Tai Shan verdens mest bestegne bjerg! Det siges at hvis man når til toppen vil man blive 100 år gammel og det er der altså mange kinesere der satser på! Vi så ikke andre vesterlændinge, men vi var nok også lidt udenfor sæson. Det er meget prestigefyldt hvis familiens ældre når toppen, så derfor var ser man mange ældre mennesker der slæber sig op.
Her ser man Kristian i forsøg på at skabe sig modelkarriere i Kina. En kinesisk mand lader sig drage af Kristians blonde lokker og spørge han ikke må få et billede af dem sammen. Det var jo ok, men så skulle Kristian altså også have et;-)
Men det er altså virkelig noget de værdsætter, at få et billede af sig sig med en vesterlænding! Så har det været en superduper dag!
Vi nåede toppen og der var virkelig dejligt. Her ses en flok kinesere i færd med at flytte et træ, sikke et syn! Der er så forskellige boder, restauranter og små hoteller deroppe. Jeg tror at når Morten kommer så kan vi gå derop den ene dag og så tage en overnatning og så gå ned næste dag. Solned- og opgangene skulle nemlig være virkelig smukke fra toppen! Så der er lidt at glæde sig til!

I mellemtiden har vi jo nok at se til! Lars har sine forældre på besøg, Henrik rejser med en kammerat, Kristian med sin kæreste, familien Jakobsen får Helles mor på besøg imorgen, Kirstine og Ruby tager til Beijing imorgen for at mødes med henholdsvis familie og kæreste. Jan og jeg får først besøg senere og må derfor blive hjemme og knokle og holde skansen (Hrm!). Imorgen er der så English Corner og vi er så også de eneste der har tid til at deltage så det bliver funny! Jan og mig og 40 kinesere... English Corner er et arrangement for de studerende der gerne vil blive bedre til engelsk og de udenlandske studerende og lærere. Så snakker man engelsk og leger forskellige lege som f. eks. Simon Says... (Christina siger: "Simon says go home now")
Men det må jeg jo fortælle hvordan gik senere....