Afgangsprojekt i Kina 2006

I foråret 2006 befinder jeg mig i Kina hvor jeg skal skrive mit afgangsprojekt på Shandong Jiaotong University i Jinan. Denne side er lavet for at fortælle familie og venner om dette ophold og mine oplevelser. I Kina er blogspot censureret og jeg kan ikke selv se denne hjemmeside, undlad derfor at skrive kommentarer, skriv istedet til mig på soerensen_christina@hotmail.com

torsdag, marts 23, 2006

Møde med kinesiske studerende mm.

Vi blev inviteret til at mødes med nogle kinesiske studerende fra civil ingineering department. De har en "English Association" for dem der taler engelsk og gerne vil blive bedre. Det var dog ingen garanti for godt engelsk! De havde også inviteret to studerende med major i engelsk hvis der skulle være kommunikationsproblemer. Det er de to der står yderst til højre, superflinke, dygtige til engelsk og med sans for humor... Hende der står nr. 3 fra højre er Xiao Qing som vi deler grupperum med, hun er også rigtig flink. Hende der står og holder fast i mig er Blue Sky(?!?), hun havde mig i et fast jerngreb det meste af eftermiddagen som strammede til når jeg prøvede at undslippe...
Vi sad alle først og snakkede i et grupperum for at lære hinanden lidt at kende og derefter var der rundtur på campus. Det var faktisk meget hyggeligt og sjovt at høre lidt om dem og deres liv! Men også en lettelse da vi slap væk for det er meget anstrengende at holde en samtale gående når deres engelsk er så dårligt som det er. Men rigtig god eftermiddag! Henrik var superpopulær, allerede dagen efter fik han flere beskeder bl.a. denne (klik på billede for forstørrelse), "cs" er CounterStrike...

Carl, der er underviser her fra IHA, har skrevet lidt om hans oplevelser med forskellene på kultur, mentalitet, uddannelsessystem mm.. Da det er superspændende læsning, som jeg ikke syntes i skal snydes for, har jeg taget mig den frihed at linke til notatet: staff.iha.dk/cj/Dagbog/Billeder/December/Erfaring_CJ_uv.pdf

Vi er forresten også begyndt til kinesisk hver torsdag aften. Det er fedt at lære lidt igen og vi har meget sjov ud af det. Her i starten er det godt nok mest alle udtalelserne der skal på plads, det er lidt kedeligt at komme igennem, men det skal jo til...
Her er lige et par billeder af vores nye stamspisested, hyggeligt, rigtig lækker mad, meget billigt! Man peger bare på nogle forskellige grøntsager og noget kød og så ryger det i wokken og bliver lynstegt og krydret... Nammenamme!
Og i skal da også lige have et billede fra Barbeque hvor vi havde endnu et møde med cremen af kinesisk mad: "Fåredilleren" -Heldigvis var den meget bedre grillet end kogt!! Og prøves skal det hele jo, siden sidst har vi også fået komave og kæmpe nyrer!
Men... Nu er klokken altså mange her og jeg skal i seng! Jeg håber det går rigtig godt i Danmark og at i kan holde til den konstante sne;-) Her er der mellem 15 og 20 grader de fleste dage! Er et spørgsmål om uger førend man kan finde forårstøjet frem! Sorry, ved jo godt man ikke må prale...;-) Knus & kram herfra!