Afgangsprojekt i Kina 2006

I foråret 2006 befinder jeg mig i Kina hvor jeg skal skrive mit afgangsprojekt på Shandong Jiaotong University i Jinan. Denne side er lavet for at fortælle familie og venner om dette ophold og mine oplevelser. I Kina er blogspot censureret og jeg kan ikke selv se denne hjemmeside, undlad derfor at skrive kommentarer, skriv istedet til mig på soerensen_christina@hotmail.com

søndag, februar 05, 2006

Århus-Kbh-Helsinki-Beijing-Jinan (aka. "Den Lange March")


Torsdag d. 26/1-2006 gik turen mod Kina over Helsinki.
Forud for denne dag har jeg været meget spændt da jeg jo ikke anede hvad der ventede mig i forbindelse med landet og kulturen, men også i forbindelse med afgangsprojektet som vi jo skal skrive på Shandong Jiaotong University hjulpet på vej af vores kinesiske vejleder.
Men afsted kom vi og turen gik uden problemer.
Kinatruppen som ses på billedet er (fra venstre): Henrik Vad, Kristian Ruby, Christina Sørensen, Kristian Jacobsen, Jan Knudsen, Lars Roed Olesen og Kirstine Rande

Fredag ankom vi i Beijing og tjekkede et par timer senere ind på Hostel nær Beijing Central Railway Station. OK hostel hvor vi fik et 8-mands værelse med køjesenge. Tidsforskellen gjorde at det var tidlig morgen, men føltes som sen aften. For at få udjævnet valgte vi at holde os vågne til om aftenen og så gå tidligt i seng... Det viste sig at være superhårdt at holde sig igang når man ikke orker at komme ud og se på byen. Løsningen viste sig at være øl og en omgang pyramide men så sov man til gengæld også rigtig godt om aftenen... Og vi fik hygget, snakket og lært hinanden lidt bedre at kende.

De efterfølgende dage stod den på sigthseeing og tilvænning. Da vi jo skal være her så længe havde vi ikke så frygteligt travlt med at få set det hele på en gang så vi tog den lidt med ro.
Vi aftalte at vi skiftedes til at være "guides" for hinanden for at undgå at stå 7 mennesker med næsen i et kort og ende med at gå hver sin vej... Det fungerede rigtig godt. 2 personer gik sammen og planlagde hvad der skulle ses og hvordan man kom rundt.
Desuden er central styring jo helt ifølge den kinesiske tankegang! When in Rome...;-)

D. 29. Januar var nytårsaften ifølge den kinesiske kalender og forventningerne var tårnhøje, I ved kinesere og krudt -sprængfarligt!
Forventningerne blev dog ikke helt indfriet da kinesernes nytår mere er som vores jul, en højtid man tilbringer med masser af hygge med familien. Men vi festede igennem med øl og 75% shot... Så ku' de lære det!
Men den med krudt passede nu alligevel, de skød af i vildskab og gør det stadig, og i dag er det d. 5. Februar. De har nemlig ikke haft lov at skyde af i rigtig mange år, men i år fik de lov og det skal jo så udnyttes!

Alt i alt havde vi en rigtig god uge i Beijing. Vi fik set nogle spændende ting, drukket nogle øl og lært hinanden at kende. De 6 andre "Kinesere" er rigtig søde og sjove, så jeg tror de næste 5 måneder kommer til at gå rigtig godt!

Nu er vi så ankommet til Jinan som ligger 5 timer i tog syd-vest for Beijing.
Jinan er hovedstad i Shandong provinsen som er den folkerigeste provins i Kina med 80 mio. indbyggere. I Jinan bor der 5-6 mio. mennesker. Byen er heldigvis ikke så forurenet endnu, luften er dejlig frisk i forhold til Beijing. Her er meget koldt, ned til -10 grader, og da luften er knastør render man rundt med elektrisk hår konstant... Men temperaturen stiger hurtigt så regner med der kommer forår om en måned eller to... Det gør kineserne også, for d. 1. marts slukker de for varmen, som selvfølgelig også er centralstyret...;-) Så der vil vi gerne have lidt sol, tak!
Kirstine og mig bor i hver vores 1-værelses i det lejlighedskompleks hvor alle de udenlandske lærere bor. Lejlighederne er fine nok, ok værelser, ok entre, klamt lokum og køkken indeholdende skab, emhætte, wok og riskoger... Men nu er jeg jo heller ikke kommet her for at lege hüttemeyer så det passer mig fint! Har købt elkedel, nescafé og pot-noodle til hvis jeg ikke gider udenfor... Drengene bor 10 minutters gang herfra i to lejligheder.
Billedet er taget før jeg var på shop-amok i Wal-Mart så nu er her altså lidt hyggeligere. Køkken og badeværelse vil jeg ikke ændre på, prøver istedet at undgå dem...
Vil en anden dag lægge nogle flere billeder af mit kinesiske hjem ud.

Men nu er det vist nok for idag! Jeg håber at I alle har det rigtig godt hjemme i Danmark!
Her har jeg det ihvertifald godt, det eneste der mangler det er faktisk Jer, ellers har jeg det jo som blommen i et æg! Jeg glæder mig til at høre fra Jer!